Wykorzystywane na Uniwersytecie Śląskim platformy wspomagające kształcenie zdalne dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Oznacza to, że są one dostępne.
Dostępność rozumiemy jako możliwość korzystania ze wszystkich treści i funkcjonalności przez osoby, które mogą mieć ograniczone możliwości korzystania z tych zasobów, np. osoby słabowidzące i niewidzące, osoby niesłyszące, osoby z niepełnosprawnością ruchową. Będziemy robić wszystko, aby każdy z Państwa mógł się swobodnie zapoznać z materiałami dydaktycznymi. W razie jakichkolwiek problemów z dostępnością materiałów mogą Państwo skorzystać z dodatkowej pomocy prowadzących zajęcia i Centrum Obsługi Studentów, którzy zdigitalizują potrzebną literaturę przedmiotu. Dostępność gwarantuje Ustawa o dostępności cyfrowej stron i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, w naszym przekonaniu jej zapewnienie wynika przede wszystkim z odpowiedzialności społecznej i chęci zaspokojenia potrzeb wszystkich członków społeczności Uniwersytetu Śląskiego.
Obowiązująca Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych nakłada liczne obowiązki na podmioty publiczne, w tym także na Uniwersytet Śląski. Regulacja jest konsekwencją Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej ws. dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego. Głównym celem ustawy jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu osób szczególnie nim zagrożonych poprzez ich ograniczenia funkcjonalne.
Działające w Uniwersytecie Śląskim platformy Moodle spełnią wiele koniecznych wymogów, a celem jej twórców jest osiągnięcie zgodności z WCAG 2.1 Level AA.
Niestety, ale sama platforma to nie wszystko. Treści w niej zamieszczane przez osoby tworzące kursy, muszą również być odpowiednio przygotowane. Najważniejsze zasady określające, czym powinien cechować się dostępny materiał nauczania, to:
- Postrzegalność: przedstawiaj użytkownikom informacje i komponenty interfejsu w sposób dostrzegalny dla ich zmysłów.
- Funkcjonalność: zapewnij, aby komponenty interfejsu użytkownika i nawigacja były możliwe do użycia.
- Zrozumiałość: zadbaj o to, aby informacje i obsługa interfejsu były zrozumiałe.
- Rzetelność: twórz treści solidnie, aby mogły być skutecznie interpretowane przez różne programy użytkownika, w tym technologie wspomagające.
Szczegółowe informacje o poszczególnych zasadach można znaleźć na stronie: wcag.lepszyweb.pl/.
Szczegółowa lista zaleceń jest obszerna, a Ministerstwo Cyfryzacji poleca „Podręcznik Dobrych Praktyk – WCAG 2.0” wydany przez Fundację Widzialni.
Ponadto informacje na temat obecnych zaleceń można znaleźć na podstronie „Dostępność strony internetowej” w serwisie Rządu RP: gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/.