Poniżej prezentujemy podstawowe zasady prowadzenia kształcenia w formie zdalnej. Analiza uwzględnia informacje istotne z perspektywy zarówno osoby przygotowującej zajęcia, jak i studentów. Można w niej znaleźć m.in. informacje dotyczące:
- oceny specyfiki grupy docelowej kursu e-learningowego;
- ustalenia umiejętności technologicznych własnych oraz grupy studentów;
- charakterystyki sposobu dostarczania treści;
- kwestię ustalenia kanału komunikacyjnego ze studentami.
Informacje dla wykładowców
1. Komunikacja ze studentami
– SPRAWDŹ, czy masz dane kontaktowe do swoich studentów. Upewnij się, czy możesz wysłać do swoich studentów e-mail przez USOS, być może masz kontakt do starostów grup.
– PRZEKAŻ studentom, w jaki sposób mogą się z tobą skontaktować.
– ZAPYTAJ studentów, czy mają dostęp do internetu i odpowiednich programów, czy posiadają urządzenia niezbędne do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych online.
– USTAL główny kanał komunikacji (e-mail, Messenger, MS Teams). Wybierz jeden, z którego będziecie wszyscy korzystać.
– STWÓRZ harmonogram zajęć i ustal godziny, w których będziesz się kontaktował ze studentami, postaraj się prowadzić zajęcia zgodnie z harmonogramem Twoich zajęć.
– USTAL godziny konsultacji online, w których studenci mogą się z Tobą kontaktować w ramach wirtualnego dyżuru, roześlij je do studentów.
– ZAPLANUJ terminy wysyłania materiałów i nadsyłania prac przez studentów (formułę zaliczenia dostosuj do zdalnego kształcenia).
– USTAL formę komunikacji w sytuacjach wyjątkowych, wymagających szybkiego reagowania (np. kontakt telefoniczny).
– INFORMUJ grupę o zmianach w harmonogramie czy metodach realizacji zajęć.
Kanały do komunikacji ze studentami, z których możesz skorzystać, to:
- mailing do studentów z USOS (podstawowy),
- MS Teams,
- czat na Moodle,
- zamknięte grupy na Facebooku,
- Messenger,
- WhatsApp,
- Skype.
Szczegółowe tutoriale i propozycje znajdziesz na podstronie tego serwisu oraz na stronie Centrum Dydaktyki UŚ.
2. Jak uczyć online?
Zastanów się nad celem swoich zajęć, zdecyduj, jakie elementy można realizować zdalnie.
– SPRAWDŹ, czy masz dostęp do podstawowych platform edukacyjnych i wybierz jedną z nich (Moodle, MS Teams):
– PRZEJRZYJ wideotutoriale lub SKONTAKTUJ się z ambasadorem MS Teams i wybierz to narzędzie, które dla Ciebie i studentów będzie najwygodniejsze.
– SPRAWDŹ, czy potrafisz wykorzystać platformy wskazane przez UŚ do pracy zdalnej.
Jeśli potrzebujesz pomocy w zakresie stworzenia lub przygotowania materiałów dydaktycznych:
- na platformie Moodle – pomoc znajdziesz na stronie Centrum Kształcenia na Odległość UŚ;
- na plaformie MS Teams – pomoc znajdziesz na stronie Centrum Dydaktyki UŚ.
– ZOBACZ, z jakich narzędzi możesz jeszcze skorzystać, aby uatrakcyjnić swoje zajęcia:
- podstrona serwisu e-learning.us.edu.pl;
- podstrona serwisu Centrum Dydaktyki UŚ.
– Jeśli nie masz możliwości prowadzenia zajęć za pośrednictwem platformy, zaplanuj zajęcia w oparciu o kontakt mailowy.
– Jeśli potrzebujesz konsultacji w zakresie tworzenia zajęć lub korzystania z narzędzi cyfrowych, umów się na konsultacje online poprzez stronę Centrum Dydaktyki (działającego w ramach Uniwersytetu Otwartego) lub skontaktuj się z Centrum Kształcenia na Odległość (e-mail: administrator_moodle@us.edu.pl, tel. 32 368 97 97; 501 166 379).
3. Przygotowanie do zajęć
– ZAPLANUJ, jakie formy pracy z obowiązującego programu nauczania możesz wykorzystać w formie zdalnej.
– STWÓRZ MATERIAŁY DYDAKTYCZNE – wykorzystuj różne formy: filmiki, streaming, prezentacje multimedialne, mapy myśli, screencasty. Więcej na ten temat m.in. na stronie Centrum Dydaktyki.
– SPRAWDŹ, czy w sieci istnieją materiały, z których możesz skorzystać, pracując zdalnie.
– KORZYSTAJ z gotowych rozwiązań i sprawdzonych materiałów edukacyjnych, dostępnych:
- w bazach danych i zasobów cyfrowych (spis dostępny TUTAJ);
- na stronie Centrum Dydaktyki (otwarte zasoby edukacyjne).
– WSKAŻ sposoby weryfikacji materiału: notatka/pisemne refleksje z lektury, pytanie problemowe np. na platformie Moodle, praca pisemna, konspekt, bibliografia, quiz, efekty pracy projektowej przesłane pocztą elektroniczną, obecność/aktywność w trakcie wideokonferencji, prezentacja, egzamin ustny (za pośrednictwem Skype'a, Messengera lub innych komunikatorów) lub pisemny (online), dyskusja przez Skype'a lub Messengera.
– USTAL formę zaliczenia, rozważ alternatywne sposoby oceniania pracy studentów (praca semestralna, analiza partii materiału, testy na platformach, metoda projektowa).
Pamiętaj, że najważniejszy jest stały kontakt ze studentami, dbaj o systematyczną komunikację z grupą. Jest ona potrzebna, aby kształcenie online było efektywne, a prowadzony sposób nauczania i jego modyfikacje zrozumiałe i jasne dla studentów.
4. Informacja dotycząca praw autorskich
Szczegółowe informacje dotyczące zagadnień związanych z prawami autorskimi w kontekście tworzenia materiałów e-learningowych znajdziesz na stronie opracowanej wspólnie ze specjalistami z Wydziału Prawa i Administracji UŚ.
Informacje dla studentów
1. Komunikacja z Uniwersytetem Śląskim
Oto lista linków przydatnych, jeśli chcesz skontaktować się z:
– Jeśli potrzebujesz pomocy psychologicznej lub prawnej, a także wsparcia w zakresie samorozwoju zobacz informację na ten temat.
2. Komunikacja z wykładowcą
– SPRAWDŹ i w razie potrzeby uaktualnij swój adres e-mail w systemie USOS (to podstawowa droga, dzięki której Twój prowadzący będzie chciał nawiązać z Tobą kontakt). Jeśli nie masz kontaktu ze swoim wykładowcą, skontaktuj się z dyrekcją swojego kierunku.
– ZAŁÓŻ konto na platformie Office 365 – jak to zrobić, dowiesz się z tutoriala.
– WYKŁADOWCA ustali sposób komunikacji ze studentami – dopasuj się do grupy tak, byście mogli uczyć się wspólnie. Możecie w tym celu wykorzystać:
- mailing z wykładowcą za pośrednictwem USOS (podstawowy),
- MS Teams,
- czat na Moodle,
- zamknięte grupy na Facebooku,
- Messenger,
- WhatsApp,
- Skype.
– STOSUJ SIĘ do harmonogramu zajęć przesłanego przez wykładowcę.
3. Jak uczyć się online?
– SPRAWDŹ, czy masz dostęp do platform edukacyjnych rekomendowanych przez UŚ (Moodle, MS Teams):
Wykładowca ustali, z której platformy będziecie korzystać.
– SPRAWDŹ, czy potrafisz wykorzystać platformy wskazane przez UŚ do pracy zdalnej.
– WYKORZYSTAJ materiały udostępnione przez wykładowcę, poszerzaj wiedzę i zdobywaj nowe umiejętności.
– POSZUKAJ dodatkowych materiałów i podziel się nimi z wykładowcą i w grupie.
4. Komunikacja z innymi studentami
– MOŻESZ zdalnie zorganizować swoją własną przestrzeń do nauki i wsparcia w studiowaniu i uczyć się wspólnie z grupą. Możesz także tworzyć zespoły projektowe lub grupy robocze, których zadaniem będzie opracowanie danej części materiału lub praca nad zadaniem problemowym.
– MOŻESZ założyć zespół w aplikacji MS Teams, stworzyć zamkniętą grupę na Facebooku i wymieniać się materiałami.
– Jeśli wiesz, że w Twojej grupie na studiach jest osoba, która nie ma dostępu do internetu lub nie wie, jak skorzystać z e-learningu, wesprzyj ją i udziel pomocy!
Studiowanie w formie e-learningu pozwala nie tylko na zdobywanie wiedzy zgodnej z bieżącym tokiem studiów, ale również na poszerzanie swoich horyzontów. Korzystaj z przygotowanych przez wykładowców materiałów, zasobów udostępnionych przez uczelnie, biblioteki (CINiBA), filmoteki czy platformy do samodoskonalenia w obszarach, które są Twoją pasją.
Wykaz dodatkowych narzędzi, które pozwolą Ci się rozwinąć, znajdziesz:
- w spisie elektronicznych bazach danych;
- na stronie Centrum Dydaktyki UŚ.
Pamiętaj! Brać studencka to siła – bądźcie dla siebie wsparciem!
5. Informacja dotycząca praw autorskich
Szczegółowe informacje dotyczące zagadnień związanych z prawami autorskimi w kontekście korzystania z materiałów e-learningowych znajdziesz na stronie opracowanej wspólnie ze specjalistami z Wydziału Prawa i Administracji UŚ.
Wsparcie Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej
Zachęcamy do korzystania z zasobów Biblioteki Cyfrowej CINiBA. Pracownicy biblioteki zeskanują dla Was potrzebne materiały.
Studencie, możesz wyszukać publikacje wskazane przez wykładowcę. Materiały, które znajdują się w tym katalogu, są dostępne dla wszystkich posiadaczy aktywnego konta.
Formularz dla pracowników znajduje się TUTAJ.
Aby zamówić materiały z zasobów bibliotecznych, każdą pozycję bibliograficzną należy wpisać osobno. Na podany w formularzu adres e-mail otrzymasz wiadomość o dostępności skanów.
Jeżeli jeszcze nie aktywowałeś konta osobiście, możesz zrobić to teraz zdalnie TUTAJ.